SSS Plastic Material
Hi everybody. Today I'm going to show you how to make a realistic plastic material like this:
Firstly, I recommend you to see this video tutorial about how to setup a SSS node in Cycles made by @pauljs75.
The overall setup of the yellow plastic is as follows:
I have used two SSS nodes to get my base SSS material. I have used the method explained in the video tutorial. The color of the SSS node is the base color of the shader. The color of the RGB node is the scattered color.
(I should have created a node group with this setup)
Also I have added a diffuse node to reduce the noise of my material.
Finally I have added some basic glossiness to my material
The red plastic is slightly different. Here you can see the node detail:
As the SSS materials are very noise, I strongly recommend you to use compositing and bilateral blur nodes to get a good render. You can find some video tutorials explaining this on CGCoockie:
I used it in my Funky Cube render in the begining of this article.
Bye
Firstly, I recommend you to see this video tutorial about how to setup a SSS node in Cycles made by @pauljs75.
The overall setup of the yellow plastic is as follows:
I have used two SSS nodes to get my base SSS material. I have used the method explained in the video tutorial. The color of the SSS node is the base color of the shader. The color of the RGB node is the scattered color.
(I should have created a node group with this setup)
Also I have added a diffuse node to reduce the noise of my material.
Finally I have added some basic glossiness to my material
The red plastic is slightly different. Here you can see the node detail:
As the SSS materials are very noise, I strongly recommend you to use compositing and bilateral blur nodes to get a good render. You can find some video tutorials explaining this on CGCoockie:
I used it in my Funky Cube render in the begining of this article.
Bye
Comentarios
En este particular de los plásticos me asalta la duda de si realmente es necesario tal complejidad de nodos que usaste para producir este material. Te lo digo porque yo con solo dos nodos (los más trillados: diffuse y glossy) he logrado esa textura plástica y cuyo realismo es ratificado por los comentarios que he leído al respecto. Admito que también jugué con el setup de la iluminación.
Yo creo que, al igual que en los lenguajes de programación, se puede llegar a un mismo objetivo con programas diferentes (los nodos no son más que piezas de programción), unos más complejos (o simples) que otros.
Muchas gracias @Alvaro R Vera Torres
@Blendernauta, este material plástico lo he hecho utilizando shaders de tipo SSS (Sub Surface Scattering), que permiten a la luz pasar dentro del material. En cierto modo es un material traslúcido, sólo que al pasar la luz cambia de color del mismo. Ese efecto no se puede conseguir con los shader diffuse y glossy (el nodo SSS utiliza rayos diffuse para el material). Yo mismo he publicado aquí varios materiales de tipo plástico con nodos diffuse y glossy y también son bastante realistas, pero este es un tipo de plástico traslúcido difícil de conseguir de otra manera. He visto otros materiales que utilizan shaders transparentes y que usan el atributo 'Ray Length' para simular SSS, o también ahora materiales de tipo volumétrico, pero ambos serán más complejos que el mostrado aquí. Un saludo y gracias por tus comentarios!
Can you do a jade shader please? I'm trying to do it but my results aren't realistic.
http://blenderartists.org/forum/showthread.php?278285-Yet-Another-Thread-about-Cycles-Materials